Milline on kliimamuutuste mõju transpordile?Kliimamuutuste mõju maanteetranspordile - teedevõrgule ja autodele on suur ja tõrked transpordisüsteemis mõjutavad omakorda pea kõiki teisi eluvaldkondi.
Peamised kliimaga seotud tegurid, mis teedevõrku mõjutavad on: sademed, vooluvesi, jäätumine,
kuumus,
mereveetaseme tõus ja tuul (1).
Suured sademed ja uputused
Enim tuleb arvestada suurtest vihmasadudest tulenevate kahjudega: suurenev sademete ning vooluvete hulk toob kaasa üleujutused, teede minema uhtumise, sildade kahjustumise ning suurendab maalihete, teepõhja äravajumise ja erosiooni ohtu (1).
Ülal pildil on näha, kuidas suure saju ajal jäi Tallinna sademeveevõrk vee ärajuhtimisega hätta. Tallinna kommunaalamet koostöös Tallinna Vee ning Tallinna Vee-ettevõtjate Järelevalve Sihtasutusega on koostamas analüüsi sademeveevõrgu võimekusele ning kaardistamas asukohti, kus oli puudujääke sademevee ärajuhtimisega (2). Loe lähemalt, kuidas Tallinn üleujutustega võitleb.
Pärnus on tõusev merevesi mitmeid aastaid rannaäärseid alasid uputanud.
Viktor Saaremets, Lääne päästekeskuse kriisibüroo juhataja: "Sügistalvel (2015) möllanud torm tõi Pärnus taas vee tänavaile. Üleujutatud tänavatele paigaldati keelumärgid ja keelitati inimesi mitte minema tormi uudistama. Tulemuseks oli nii tihe liiklus üleujutatud tänavatel, millist ei näe Pärnus isegi suvel. Tänava algusesse paigaldatud keelumärki ei peetud millekski – kümnest autost kaheksa sõitis sellest peatumata mööda, et mitte öelda läbi. Sellel hetkel ei huvitanud inimesi ei nende enda ega vara turvalisus. Mida merevesi teeb autoga, peaks iga juht ise teadma." (3)
Üleujutustes saadud veekahjustused võivad autodel probleeme tekitada aastaid hiljemgi.
Jäitepäevad talvel
Prognooside järgi kasvab edaspidi jäitepäevade arv ja sellega tuleb nii autojuhtidel kui teede hooldajatel arvestada. Lumeta ja vihmane tali toob kaasa pideva jäätõrje ja soolamise. Maanteeameti kinnitusel aitavad nullilähedane temperatuur ja pidev soolamine teede lagunemisele väga palju kaasa (5). Eriti saavad soolamise tõttu kannatada betoonist, paekivist, silikaat- ja savitellisest teerajatised - viaduktid, sillad ja tunnelid, kui boorsesse pinda või pragudesse sattunud sool pinda lõhub. Muidugi roostetavad rauast teeäärsed (ja -pealsed) objektid ja oma osa soolaveest saavad ka teeäärsed hooned. Teisalt on märjale teele tekkinud jäide liiklejatele väga ohtlik, 2016. aasta talvel sattus õnnetusse 2 öist bussi ja Maanteeamet suurendas peale seda öise teehoolduse sagedust.(7)
Jäätõrjel kasutatavad ained satuvad teelt edasi loodusesse ning saastavad loodust, näiteks soolajäätõrje toob kaasa naatriumi ja kloriidide saaste (6).
Suured sademed ja uputused
Enim tuleb arvestada suurtest vihmasadudest tulenevate kahjudega: suurenev sademete ning vooluvete hulk toob kaasa üleujutused, teede minema uhtumise, sildade kahjustumise ning suurendab maalihete, teepõhja äravajumise ja erosiooni ohtu (1).
Ülal pildil on näha, kuidas suure saju ajal jäi Tallinna sademeveevõrk vee ärajuhtimisega hätta. Tallinna kommunaalamet koostöös Tallinna Vee ning Tallinna Vee-ettevõtjate Järelevalve Sihtasutusega on koostamas analüüsi sademeveevõrgu võimekusele ning kaardistamas asukohti, kus oli puudujääke sademevee ärajuhtimisega (2). Loe lähemalt, kuidas Tallinn üleujutustega võitleb.
Pärnus on tõusev merevesi mitmeid aastaid rannaäärseid alasid uputanud.
Viktor Saaremets, Lääne päästekeskuse kriisibüroo juhataja: "Sügistalvel (2015) möllanud torm tõi Pärnus taas vee tänavaile. Üleujutatud tänavatele paigaldati keelumärgid ja keelitati inimesi mitte minema tormi uudistama. Tulemuseks oli nii tihe liiklus üleujutatud tänavatel, millist ei näe Pärnus isegi suvel. Tänava algusesse paigaldatud keelumärki ei peetud millekski – kümnest autost kaheksa sõitis sellest peatumata mööda, et mitte öelda läbi. Sellel hetkel ei huvitanud inimesi ei nende enda ega vara turvalisus. Mida merevesi teeb autoga, peaks iga juht ise teadma." (3)
Üleujutustes saadud veekahjustused võivad autodel probleeme tekitada aastaid hiljemgi.
Jäitepäevad talvel
Prognooside järgi kasvab edaspidi jäitepäevade arv ja sellega tuleb nii autojuhtidel kui teede hooldajatel arvestada. Lumeta ja vihmane tali toob kaasa pideva jäätõrje ja soolamise. Maanteeameti kinnitusel aitavad nullilähedane temperatuur ja pidev soolamine teede lagunemisele väga palju kaasa (5). Eriti saavad soolamise tõttu kannatada betoonist, paekivist, silikaat- ja savitellisest teerajatised - viaduktid, sillad ja tunnelid, kui boorsesse pinda või pragudesse sattunud sool pinda lõhub. Muidugi roostetavad rauast teeäärsed (ja -pealsed) objektid ja oma osa soolaveest saavad ka teeäärsed hooned. Teisalt on märjale teele tekkinud jäide liiklejatele väga ohtlik, 2016. aasta talvel sattus õnnetusse 2 öist bussi ja Maanteeamet suurendas peale seda öise teehoolduse sagedust.(7)
Jäätõrjel kasutatavad ained satuvad teelt edasi loodusesse ning saastavad loodust, näiteks soolajäätõrje toob kaasa naatriumi ja kloriidide saaste (6).
Parklas uppuvad autod, 2016 suvi Tartus
1. Teekaart riikliku kliimamuutuste mõjuga kohanemise strateegia koostamiseks
2 www.delfi.ee/news/paevauudised
3. http://www.saartehaal.ee/2016/05/13/uleujutus-huuab-tulles-aga/
4. K.Kirsimaa (2015), Kliimamuutustega kaasnevad ohud ning võimalused transpordisektoris, Teeleht nr 82
5. http://uudised.err.ee/v/majandus/65590908-3f80-4954-9dfa-204ffce6c498
6. Loomad ja liiklus Eestis, 2010, http://www.mnt.ee/failid/1286480217.pdf
7. http://www.postimees.ee/3486679/politsei-alustas-ida-viru-bussionnetuse-uurimiseks-kriminaalmenetlust
Fotod: Delfi, üleujutus Tallinnas ja Pärnus (Raigo Pajula), Postimees, veokiõnnetus (Kaspar Pokk), suvine parkimine Tartus (Monika Mägi).
2 www.delfi.ee/news/paevauudised
3. http://www.saartehaal.ee/2016/05/13/uleujutus-huuab-tulles-aga/
4. K.Kirsimaa (2015), Kliimamuutustega kaasnevad ohud ning võimalused transpordisektoris, Teeleht nr 82
5. http://uudised.err.ee/v/majandus/65590908-3f80-4954-9dfa-204ffce6c498
6. Loomad ja liiklus Eestis, 2010, http://www.mnt.ee/failid/1286480217.pdf
7. http://www.postimees.ee/3486679/politsei-alustas-ida-viru-bussionnetuse-uurimiseks-kriminaalmenetlust
Fotod: Delfi, üleujutus Tallinnas ja Pärnus (Raigo Pajula), Postimees, veokiõnnetus (Kaspar Pokk), suvine parkimine Tartus (Monika Mägi).